Merihistorian päivät 2001

Suomen merihistoriallinen yhdistys, Suomen Meriarkeologinen Seura, Suomen merimuseo ja Helsingin yliopiston merihistorian opintokokonaisuus järjestävät kaksipäiväiset Merihistorian päivät. Tapahtuma pidetään Helsingissä 21.-22.4. ja se on avoin kaikille asian harrastajille. Tapahtuma sisältää merihistoriallisia esitelmiä sekä esityksiä ajankohtaisista meriarkeologisista aiheista. Tapahtuman yhteydessä voi liittyä Suomen merihistoriallinen yhdistyksen ja Suomen Meriarkeologisen Seuran jäseneksi.

Huomaa!
Sunnuntain lounas Merisotakoulussa (30 mk) on varattava etukäteen ilmoittautumisen yhteydessä. Lounas maksetaan käteisellä lauantain 21.4. aikana seminaaripaikalla.

Ilmoittautumiset 12.4.2001 mennessä seuraavaan osoitteeseen:
Tytti.S.Nieminen tai postitse: Suomen merihistoriallinen yhdistys, PL 134, 00171 Helsinki.

Merihistorian päivien ohjelma

Lauantai 21.4.2001 Suomen kansallismuseo, auditorio

11.00
Merihistorian päivien avaus.
Suomen merihistoriallisen yhdistyksen puheenjohtaja kommodori Raimo Tiilikainen.

11.15
The Officers of the Dutch East India Company and the Navy.
Professor Jaap R. Bruijn.

12.15
Suomenlahti kaupan valtaväylänä.
Professori Yrjö Kaukiainen.

13.00
Suomenlahden merikartat.
Hallituksen puheenjohtaja Juha Nurminen.

14.00
Lounas

15.30
Suomenlahden merenkulku meriarkeologian näkökulmasta:

Vedenalaisen perinnön suojelu kansainvälisellä tasolla.
Tutkija Maija Fast.

Ajankohtaista Vrouw Marian tutkimuksista.
Tutkija Matias Laitinen.

Suomenlinnan vedenalainen inventointi.
Tutkija Kalle Virtanen.

A Dutch View of the Vrouw Maria.
Professori Jaap R. Bruijn.

17.00-17.30
Loppukeskustelu.

18.00
Illanvietto Postimuseossa (Suomen merihistoriallisen yhdistyksen ja Suomen Meriarkeologisen Seuran jäsenille).

Sunnuntai 22.4.2001 Merisotakoulun auditorio, Suomenlinna

9.00
Lähtö Suomenlinnaan Kauppatorilta (M/S Tor).

9.30
Kahvi merisotakoulun ruokalassa.

10.00
Perhe-elämää aaltojen päällä. Purjelaivojen kapteenien mukana purjehtivat rouvat 1800-luvulla.
Dosentti Merja-Liisa Hinkkanen.

10.45
Livet på de sista segelfartygen.
Tutkija Marika Rosenström.

11.30
Large Cargo Vessels in Danish Waters 1000-1250. Archaeological evidence for professional merchant seafaring before the Hanseatic period.
Doktorand Anton Englert.

12.15
Pohjanmaan merenkulun nousu ja hiipuminen 1700-1800-luvulla.
Tutkija Jari Ojala.

13.00
Lounas Merisotakoulun ruokalassa.

14.00-16.00
Opastettu tutustuminen Viaporin telakkaan ja jahti Almaan. Varaa mukaan asianmukaiset varustukset ulkona liikkumiseen! Mahdollisuus vierailla myös mm. Suomenlinnan opastuskeskuksessa ja Ehrensvärd-museossa.

Tapahtumaa tukee Postimerkkikeskus.